piątek, 18 lipca 2014

LIKE A GIRL


Co to znaczy "robić coś jak dziewczyna"?

Trzyminutowy film, kilka postaci w różnym wieku, szokujący efekt końcowy. Wielokrotnie nagradzana reżyserka dokumentalna, Lauren Greenfield, podjęła się współpracy z marką Always do stworzenia globalnej kampanii łapiącej stereotypy.




 Zobaczcie najpierw efekt końcowy:





Od małego jesteśmy poddawani segregacji. Od dorosłych uczymy się zachowań, które klasyfikują nas na lepszych i gorszych pod względem płci. Szarpiący za warkocz kolega nie będzie złośnikiem, a "zalotnikiem", który w ten sposób okazuje swoje zainteresowanie. Ponieważ pewne zachowania są przez dorosłych bagatelizowane, chłopcy nie otrzymają za swoje zachowanie nagany, a dziewczynki są nauczane, że zachowania dla nich nieakceptowane są normalne i powinny traktować je jako komplement. 


zdj. towarzyszące kampanii



"-Jeżeli teraz bym cię poprosiła
żebyś pobiegła jak dziewczyna,
co byś zrobiła inaczej?
 -Pobiegłabym po swojemu."




Podobnie jest z sytuacją na filmie. Dziewczynki, które słyszą polecenie: "biegaj jak dziewczyna, bij się jak dziewczyna", nie mają w sobie nic z infantylności, którą minutę wcześniej demonstrowali nam dorośli.
W trudnym  okresie dojrzewania nie będą rozumieć, czemu odbiera im się ich odwagę i klasyfikuje jako kogoś słabszego. Jeżeli będą chciały zbuntować się przeciw takiej stereotypizacji spotkają się z niezrozumieniem i odrzuceniem. 
Ja sama - oglądając początek filmu - uległam stereotypowemu  wyobrażeniu "robić coś jak dziewczyna. W pierwszym skojarzeniu oczami wyobraźni zobaczyłam siebie, jako tę, która nieporadnie i koślawo biega gubiąc po drodze wszystkie rzeczy. A przecież wcale się tak nie zachowuję. 


zdj.towarzyszące kampanii

Oglądając początek filmu
sama uległam stereotypowemu
wyobrażeniu "robić coś
jak dziewczyna".



Oczywiście nie można zapomnieć o jednej rzeczy: zwrócilibyście uwagę na kolejną, zwykłą prezentację podpasek i tamponów? Sam pomysł i wykonanie klipu - w porównaniu do poprzednich reklam Always- uważam za bardzo trafiony. Nie można zapomnieć, że filmik jest niczym innym jak utrwalaniem marki Always w świadomości potencjalnych klientek - a co się z tym wiąże, zwiększyć sprzedaż. Cieszy jednak, że  robi to w sposób dający siłę i pewność siebie, przełamując mit o tym, że bycie dziewczyną jest powodem do wstydu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz